Educaţia
tradiţională este concepută ca o artă de-a
conduce copilul spre asimilarea normelor societăţii civilizate prin
reproducerea sistemului socio-cultural existent. Implicit, pedagogia
tradiţională consideră că la o anumită vârstă copiii vor trebui să
acumuleze
o anume calitate şi cantitate de cunostinţe şi să poată asimila anumite
comportamente.
În acest sistem copilul
învaţă prin reproducerea modelului dat.
Educaţia
este generalizatoare, egalizatoare, după un model, care nu este
întotdeauna
înţeles de către copil cu toate că este probat şi acceptat de către
adulţi.
Performanţa rezultată se evaluează, prin notare. Astfel nota prin
judecata de
valoare asociată devine „vină” sau ”merit” ale copilului.
În sens
modern, educaţia se bazează pe achiziţiile
psihologiei dezvoltării copilului şi vizeată cultivarea tuturor
calităţilor
potenţiale ale acestuia. Cercetările contemporane privind dezvoltarea ne
spun că
persoane diferite se dezvoltă în ritmuri diferite şi că există perioade
critice
individualizate de dezvoltare.
Copilul învaţă prin
descoperire în interacţiunea sa cu mediul.
Interacţiunea
cumediul şi
motivaţia explorăriiestecultivată
de pedagog. Metodele şi mijloacele de explorare şi cunoaştere ale
copilului sunt
individuale, adesea neaşteptate, originale. Educaţia este
individualizată,
copilul mege spre cunoaşterea lumii înconjurătoare şi identificarea
comportamentelor utile, pe căi personale. Performanţa intr-un domeniu de
dezvoltare este în acest caz, de comparat doar cu celelalte aspecte ale
dezvoltării copilului şi cu propria performanţă sau abilitate
anterioară, nu cu
un standard extern. Comparaţia cu el însuşi în performanţele anterioare o
face
atât copilul cât şi pedagogul, aceasta fiind una din motivaţiile
descoperirii
şi progresului individual. În plus copilul descoperă efectele şi
mijloacele
colaborării şi negocierii cu semenii în locul unei competiţii pe
criterii
standard impuse de adulţi.
Mesajul zilei se aprofundează
În locul
unei relaţii inegale educator – copil,
alternativa Step by Step consideră copilul ca o persoană demnă de
respect,
unică si caută să-i asigure o continuitate individuală în dezvoltare,
precum şi
practici de dezvoltare adecvate, specifice lui. Cooperarea şi
colaborarea au
drept scop verificarea demersurilor şi experienţelor individuale de
descoperire
a lumii şi valorizarea lor.
Step by Step caută să se asigure că orice copil
achiziţionează şi dezvoltă aptitudini fizice, cognitive, emoţionale,
etico-morale, artistice, teoretice, sociale şi practice pentru a
participa la o
societate democratică, deschisă.
Procesul
de
învăţământ este centrat pe copil, educaţia este individualizată.
Predarea
este orientată în funcţie de necesităţile
copilului. Învăţarea se produce prin
descoperire individuală, aceptându-se şi încurajându-se moduri personale
de-a
înainta în formarea deprinderilor şi în cunoaştere (ex. Scrisul cu mâna
stângă,
moduri individuale de exprimare şi cunoaştere, încurajarea
experimentelor de
descoperire, etc.)
Copii colaborând
Învăţarea se
face în ritmul propriu al copilului.
Comparând
sistemul de lucru tradiţional cu
producţia pe o bandă rulantă, fiecare copil este obligat să lucreze în
viteza
impusă de bandă. Ea poate corespundevitezei de lucru a unora, dar poate fi prea rapid pentru unii,
ori prea
lentă şi plictisitoare pentrualtii, mai
iuţi. În plus, fiecare dintre executanţi va trebui să facă doar o
acţiune
limitată şi standardizată, neputând inventa, învăţa sau înţelege în stil
propriu.
Când e vorba de viteză de dezvoltare a copiilor este esenţial
respectarea
stadiului individual al dezvoltării fiecărui copil al atenţiei de care e
capabil fiecare copil pentru achiziţia corectă, şi înţelegerea completă a
sarcinilor şi a modalităţilor de rezolvare a lor.În alternativa Step by
Step
individualizarea este facilitată şi de organizarea clasei pe centre
de
activitate.
Elevii au posibilitatea de
a alege sarcina şi centrul la care doresc să îşi înceapă munca.
Step by Step
îl încurajează pe copil să înveţe a
învăţa, şi a înţelege. În caz
contrar cei mai mulţi copii vor renunţa să înţeleagă o acţiune impusă,
acceptând doar să o reproducă.
Învăţarea
este
organizată pe centre de activitate.Atenţi
la explicaţii
Organizarea
clasei Step by Step este un element
esenţial în individualizarea educaţiei. Aici copiii învaţă în centre de
activitate. Acestea sunt zone delimitate ale clasei, dotate cu material
didactic specific unei activităţi în care un număr mic de copii se
confruntă,
individual sau în grup, cu sarcini adecvate nivelului lor de dezvoltare.
O
clasă conţine obligatoriu: un centru de citire, un centru de scriere, un
centru
de ştiinţe, un centru de matematică, un centru de artă şi un centru de
construcţii. Centre facultative pot fi imaginate de învăţător.
Învăţătoarele
participă la cursuri de formare
continuă, activitatea având şi momente de muncă susţinută, dar şi
momente de
respiro…
Participarea
părinţilor
la educaţia copilului
Step by Step
consideră părinţii ca primii
învăţători ai copilului, parte din procesul de învăţământ. Părinţii sunt
invitaţi să participe efectiv la clasă, la procesul deeducaţie,
bineînţeles sub auspiciile unei
colaborări cu învăţătorul. Prezenţa unui părinte în clasă este un fapt
firesc,
nici festiv, nici perturbator. Poziţia „umăr la umăr” a educatorului cu
copilul
în centrele de activitate facilitează această participare. Lecţiile
tematice
unde un părinte poate aduce mai viu elemente din sfera lui de activitate
îl pot
transforma în personaj principal în educaţie.
DACĂ
AŢI ALES STEP BY STEP PENTRU COPILUL DUMNEAVOASTRĂ TREBUIE SĂ ŞTIŢI CĂ
EVALUAREA SE FACE DESCRIPTIV DUPĂ OBSERVAREA ACTIVITĂŢII FIECĂRUI COPIL,
PRIN
COMPLETAREA UNEI FIŞE DE OBSERVAŢIE, A UNUI CAIET DE EVALUARE, DOCUMENT
ŞCOLAR
PĂSTRAT ÎN ARHIVA UNITĂŢII.
Munca copiilor concretizată
într-un studiu tematic
Conceput să
funcţioneze ca un ,,visus formativus”,
modelul Step by Step concentrează un context al experienţelor educative
care să
permită dezvoltarea copilului ca personalitate unică şi care cultivă
respectul
pentru valorile umanităţii, pentru drepturile fundamentale ale omului,
pentru
diversitatea tradiţiilor culturale.
Acest lucru
nu ar fi posibil fără participarea
părinţilor, a cadrelor didactice, mesageri ai unor revelaţii ce depăşesc
prizonieratul manualului sau a programei şcolare.
Iar dacă
,,viitorul imediat este în mâinile
politicienilor, adevăratul viitor se află în mâinile educatorului, a
acelora
care, după cum sublinia Comenius, au cea mai minunată îndeletnicire din
lume”.
O
INVITAŢIE LA
RESPONSABILITATE
Cu toate că stilul de lucru într-o clasă Step by
Step pare mai tolerant, având în centru motivarea copilului pentru
descoperire,
cultivarea responsabilităţii personale şi a capacităţii de-a decide în
cunoştinţă de cauză între mai multe alternative ocupă un loc central în
educaţie. Alternativa Step bz Step nu e mai bună sau mai rea decât o
altă
metodologie de învăţare, fie ea tradiţională sau o altă alternativă. O
prezentare, o vizită într-o clasă, vă vor ajuta să decideţi. A cerceta
şi a
alege singur este însăşi un principiu cultivat de metodologia
alternativă Step
by Step. Vă cerem şi D-voastră, părinţilor acelaşi lucru.Încercăm să vă împărtăşim un gănd.
În spiritul
deschiderii sociale, încercăm să fim doar o alternativă pentru
copilul
dumneavoastră.