Main | Registration | Login | RSSMarţi, 19.Mar.2024, 05:40

Căsuţa Fermecată

Site menu
Muzică
Zâmbiți vă rog !
Login form
Distribuie pe...

STEP BY STEP


     Educaţia tradiţională este concepută ca o artă de-a conduce copilul spre asimilarea normelor societăţii civilizate prin reproducerea sistemului socio-cultural existent. Implicit, pedagogia tradiţională consideră că la o anumită vârstă copiii vor trebui să acumuleze o anume calitate şi cantitate de cunostinţe şi să poată asimila anumite comportamente.

     În acest sistem copilul învaţă prin reproducerea modelului dat. 

     Educaţia este generalizatoare, egalizatoare, după un model, care nu este întotdeauna înţeles de către copil cu toate că este probat şi acceptat de către adulţi. Performanţa rezultată se evaluează, prin notare. Astfel nota prin judecata de valoare asociată devine „vină” sau ”merit” ale copilului.

     În sens modern, educaţia se bazează pe achiziţiile psihologiei dezvoltării copilului şi vizeată cultivarea tuturor calităţilor potenţiale ale acestuia. Cercetările contemporane privind dezvoltarea ne spun că persoane diferite se dezvoltă în ritmuri diferite şi că există perioade critice individualizate de dezvoltare.

     Copilul învaţă prin descoperire în interacţiunea sa cu mediul. 

     Interacţiunea cu mediul şi motivaţia explorării este cultivată de pedagog. Metodele şi mijloacele de explorare şi cunoaştere ale copilului sunt individuale, adesea neaşteptate, originale. Educaţia este individualizată, copilul mege spre cunoaşterea lumii înconjurătoare şi identificarea comportamentelor utile, pe căi personale. Performanţa intr-un domeniu de dezvoltare este în acest caz, de comparat doar cu celelalte aspecte ale dezvoltării copilului şi cu propria performanţă sau abilitate anterioară, nu cu un standard extern. Comparaţia cu el însuşi în performanţele anterioare o face atât copilul cât şi pedagogul, aceasta fiind una din motivaţiile descoperirii şi progresului individual. În plus copilul descoperă efectele şi mijloacele colaborării şi negocierii cu semenii în locul unei competiţii pe criterii standard impuse de adulţi.

     Mesajul zilei se aprofundează

     În locul unei relaţii inegale educator – copil, alternativa Step by Step consideră copilul ca o persoană demnă de respect, unică si caută să-i asigure o continuitate individuală în dezvoltare, precum şi practici de dezvoltare adecvate, specifice lui. Cooperarea şi colaborarea au drept scop verificarea demersurilor şi experienţelor individuale de descoperire a lumii şi valorizarea lor.

     Step by Step caută să se asigure că orice copil achiziţionează şi dezvoltă aptitudini fizice, cognitive, emoţionale, etico-morale, artistice, teoretice, sociale şi practice pentru a participa la o societate democratică, deschisă.

     Procesul de învăţământ este centrat pe copil, educaţia este individualizată.

    Predarea este orientată în funcţie de necesităţile copilului. Învăţarea se produce prin descoperire individuală, aceptându-se şi încurajându-se moduri personale de-a înainta în formarea deprinderilor şi în cunoaştere (ex. Scrisul cu mâna stângă, moduri individuale de exprimare şi cunoaştere, încurajarea experimentelor de descoperire, etc.)

    Copii colaborând

     Învăţarea se face în ritmul propriu al copilului.

     Comparând sistemul de lucru tradiţional cu producţia pe o bandă rulantă, fiecare copil este obligat să lucreze în viteza impusă de bandă. Ea poate corespunde  vitezei de lucru a unora, dar poate fi prea rapid pentru unii, ori prea lentă şi plictisitoare pentru  altii, mai iuţi. În plus, fiecare dintre executanţi va trebui să facă doar o acţiune limitată şi standardizată, neputând inventa, învăţa sau înţelege în stil propriu. Când e vorba de viteză de dezvoltare a copiilor este esenţial respectarea stadiului individual al dezvoltării fiecărui copil al atenţiei de care e capabil fiecare copil pentru achiziţia corectă, şi înţelegerea completă a sarcinilor şi a modalităţilor de rezolvare a lor.În alternativa Step by Step individualizarea este facilitată şi de organizarea clasei pe centre de activitate.

     Elevii au posibilitatea de a alege sarcina şi centrul la care doresc să îşi înceapă munca.

     Step by Step îl încurajează pe copil să înveţe a învăţa, şi a înţelege. În caz contrar cei mai mulţi copii vor renunţa să înţeleagă o acţiune impusă, acceptând doar să o reproducă.

     Învăţarea este organizată pe centre de activitate.               Atenţi la explicaţii

     Organizarea clasei Step by Step este un element esenţial în individualizarea educaţiei. Aici copiii învaţă în centre de activitate. Acestea sunt zone delimitate ale clasei, dotate cu material didactic specific unei activităţi în care un număr mic de copii se confruntă, individual sau în grup, cu sarcini adecvate nivelului lor de dezvoltare. O clasă conţine obligatoriu: un centru de citire, un centru de scriere, un centru de ştiinţe, un centru de matematică, un centru de artă şi un centru de construcţii. Centre facultative pot fi imaginate de învăţător.

      Învăţătoarele participă la cursuri de formare continuă, activitatea având şi momente de muncă susţinută, dar şi momente de respiro…

     Participarea părinţilor la educaţia copilului

    Step by Step consideră părinţii ca primii învăţători ai copilului, parte din procesul de învăţământ. Părinţii sunt invitaţi să participe efectiv la clasă, la procesul de  educaţie, bineînţeles sub auspiciile unei colaborări cu învăţătorul. Prezenţa unui părinte în clasă este un fapt firesc, nici festiv, nici perturbator. Poziţia „umăr la umăr” a educatorului cu copilul în centrele de activitate facilitează această participare. Lecţiile tematice unde un părinte poate aduce mai viu elemente din sfera lui de activitate îl pot transforma în personaj principal în educaţie.

     DACĂ AŢI ALES STEP BY STEP PENTRU COPILUL DUMNEAVOASTRĂ TREBUIE SĂ ŞTIŢI CĂ EVALUAREA SE FACE DESCRIPTIV DUPĂ OBSERVAREA ACTIVITĂŢII FIECĂRUI COPIL, PRIN COMPLETAREA UNEI FIŞE DE OBSERVAŢIE, A UNUI CAIET DE EVALUARE, DOCUMENT ŞCOLAR PĂSTRAT ÎN ARHIVA UNITĂŢII.

      Munca copiilor concretizată într-un studiu tematic

     Conceput să funcţioneze ca un ,,visus formativus”, modelul Step by Step concentrează un context al experienţelor educative care să permită dezvoltarea copilului ca personalitate unică şi care cultivă respectul pentru valorile umanităţii, pentru drepturile fundamentale ale omului, pentru diversitatea tradiţiilor culturale.

     Acest lucru nu ar fi posibil fără participarea părinţilor, a cadrelor didactice, mesageri ai unor revelaţii ce depăşesc prizonieratul manualului sau a programei şcolare.

     Iar dacă ,,viitorul imediat este în mâinile politicienilor, adevăratul viitor se află în mâinile educatorului, a acelora care, după cum sublinia Comenius, au cea mai minunată îndeletnicire din lume”.

      O INVITAŢIE LA RESPONSABILITATE

     Cu toate că stilul de lucru într-o clasă Step by Step pare mai tolerant, având în centru motivarea copilului pentru descoperire, cultivarea responsabilităţii personale şi a capacităţii de-a decide în cunoştinţă de cauză între mai multe alternative ocupă un loc central în educaţie. Alternativa Step bz Step nu e mai bună sau mai rea decât o altă metodologie de învăţare, fie ea tradiţională sau o altă alternativă. O prezentare, o vizită într-o clasă, vă vor ajuta să decideţi. A cerceta şi a alege singur este însăşi un principiu cultivat de metodologia alternativă Step by Step. Vă cerem şi D-voastră, părinţilor acelaşi lucru.Încercăm să vă împărtăşim un gănd.

     În spiritul deschiderii sociale, încercăm să fim doar o alternativă pentru copilul dumneavoastră.



Search
Calendar
«  Martie 2024  »
LnMrMrcJoiVnSaDm
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Our poll
Rate my site
Total răspunsuri: 62
Statistics

Total online: 1
Vizitatori: 1
Utilizatori: 0

Spread Firefox Affiliate Button
Copyright Grădiniţa nr.39 Brăila © 2024 Site optimizat pentru browser-ul Mozilla Firefox
Creator de site-uri gratuite — uCoz
Page Rank director web director web Director web Top-Director - Director Linkuri LinkPro - Director Web ClickLink.ro director web